Krakowski Szybki Tramwaj – fundamenty gotowe!

 

Budowa posadowienia IV etapu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (KST) wkroczyła w fazę końcową. Pod koniec maja 2025 roku zakończono realizację ostatniego odcinka ściany szczelinowej – 53 metry bieżące w rejonie Ronda Młyńskiego. Tym samym cały tunel, liczący 1,23 km długości, został w pełni zabezpieczony konstrukcją fundamentową. Obecnie trwają intensywne prace wykończeniowe, które przygotowują inwestycję do kolejnego etapu – montażu torowiska oraz instalacji technicznych.

 

Za realizację geotechnicznej części inwestycji odpowiada firma Soletanche Polska, działająca na zlecenie generalnego wykonawcy – Gülermak. Inwestorem projektu jest Gmina Miejska Kraków – Zarząd Dróg Miasta Krakowa.

 

 

– Główne roboty fundamentowe przy budowie IV etapu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju mamy już za sobą – mówi Miłosz Pulit, Kierownik Robót w Soletanche Polska. – Teraz koncentrujemy się na ostatnich zadaniach związanych z zabezpieczeniem konstrukcji i pracami wykończeniowymi, które domykają intensywny i wymagający etap geotechniczny tej inwestycji.

 

 

Technologia pod ziemią

 

Zakres prac realizowanych przez Soletanche Polska obejmuje budowę ścian szczelinowych zarówno na odcinku tunelu tramwajowego, jak i w obrębie dwóch podziemnych stacji pasażerskich – Rondo Polsadu i Rondo Młyńskie.

 

– Konstrukcje te zostały zaprojektowane z myślą o pełnieniu kilku kluczowych funkcji. Przede wszystkim stanowią one docelową obudowę tunelu oraz konstrukcję nośną podziemnych przystanków i wejść do nich. Dodatkowo, w określonych fragmentach inwestycji, ściany te służą jako tymczasowe zabezpieczenie wykopów, umożliwiające bezpieczne prowadzenie dalszych robót ziemnych – mówi Paulina Babiarz, Inżynier Budowy w Soletanche Polska.

 

 

W ramach prac wykonano m.in.:

- 2,5 km ścian szczelinowych o grubości 0,6–1,0 m i głębokości do 21 m,

- 12 kotew podstropowych na stacji Polsad,

- system rozpór stalowych,

- barety fundamentowe z tymczasowym podparciem stropów,

- przesłony przeciwfiltracyjne chroniące przed wpływem wód gruntowych i parciem gruntu.

 

 

Najbardziej skomplikowanym etapem całej inwestycji była realizacja ścian szczelinowych pod czynną Estakadą im. gen. pil. Mateusza Iżyckiego.

 

– Skrajnia, czyli wolna przestrzeń robocza, była tam mocno ograniczona – od poziomu terenu do spodu dźwigarów mieliśmy zaledwie 7 metrów. To znacząco utrudniało pracę ciężkiego sprzętu – tłumaczy Justyna Żabka, Kierownik Projektu w Soletanche Polska. – Aby móc bezpiecznie i precyzyjnie wykonać ściany szczelinowe o grubości 80 cm i głębokości dochodzącej do 21 metrów, sprowadziliśmy specjalistyczne maszyny z Francji i Niemiec.

 

 

Estakada oraz pobliskie budynki na czas prowadzonych prac były poddane specjalistycznemu systemowi monitoringu inklinometrycznego marki Sixense. Technologia umożliwia bieżącą kontrolę stanu i zachowań pracy konstrukcji, infrastruktury oraz jej otoczenia.

 

 

Nowa trasa, nowe możliwości

 

Nowy tunel Krakowskiego Szybkiego Tramwaju rozpoczyna się w rejonie Ronda Barei, przebiega pod ulicami Lublańską, Młyńską, a kończy się wyjazdem na powierzchnię przy ul. Meissnera. Po drodze zaprojektowano dwa przystanki przesiadkowe – Rondo Polsadu i Rondo Młyńskie.

 

W całym IV etapie powstanie 4,5 km nowej linii tramwajowej, która połączy północno-wschodnie dzielnice z centrum miasta. To oznacza szybszy dojazd do centrum Krakowa i lepszą integrację komunikacyjną z innymi środkami transportu.

 

 

Co dalej?

 

W najbliższych miesiącach zakończone zostaną prace wykończeniowe tunelu. Następnie rozpocznie się montaż torowiska, systemów bezpieczeństwa, przystanków oraz testy eksploatacyjne.

 

Inwestycja będzie jedną z najnowocześniejszych i najważniejszych elementów transportu publicznego w Krakowie.