Stacja M2 TROCKA już otwarta

Stacja Trocka z najgłębszymi fundamentami w Polsce

 

Tło projektu – z Targówka do centrum w mniej niż 20 minut

 

Budowa metra jest jednym z priorytetów strategii miasta stołecznego Warszawy. Skracanie dystansów, rozwijanie transportu publicznego to szansa dla rozrastającego się miasta na walkę o zmniejszenie CO? oraz poprawienie komfortu dojazdów do pracy i skrócenie czasu podróży. Plany realizacji metra na Targówku od dawna zaprzątały głowę warszawskich samorządowców, nie bez powodów. Wykonanie stacji Trocka było nie lada wyzwaniem geotechnicznym ze względu na bardzo wysoki poziom wód gruntowych, charakterystyczny dla tej części miasta.  

Teren ,na którym zaplanowano wybudowanie stacji jest szczególnie wymagający ponieważ lustro wody stabilizuje się tutaj na wysokości 2,5 metra poniżej poziomu gruntu natomiast warstwy nieprzepuszczalne, do których należy zagłębić fundamenty sięgały w niektórych miejscach nawet 60 m głębokości. To wszystko sprawiło, że do wykonania konstrukcji podziemnej generalny wykonawca firma ASTALDI S P A S A ODDZIAŁ W POLSCE wybrała Soletanche ze względu na jej doświadczenie. Kierownikiem projektu został Krzysztof Graf, odpowiedzialny m.in. za realizacje konstrukcji podziemnej Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. W ramach tego projektu ekipa pod kierownictwem Krzysztofa Grafa oraz Marka Wasiluka  wykonała największe w Europie i jednego z największych na świecie betonowań podwodnych korka betonowego wykonanych w celu odcięcia dopływu wody do wykopu. (więcej na ten temat https://www.youtube.com/watch?v=O_qitKK73xk )

 

Zakres prac

 

Wykonanie obudowy wykopu w technologii ścian szczelinowych w 3 zakresach

- Stacja metra

- Tory odstawcze

- Wejścia do stacji

Ściany szczelinowe mają za zadanie powstrzymać parcie gruntu oraz uniemożliwiają napływ wód gruntowych do konstrukcji podziemnej.

Barety zastosowano po to, aby podtrzymywać kolejne stropy stacji.

Wyzwania:

 

- wymagający hydro-geologicznie obszar.

W trakcie wykonywania ścian szczelinowych napotkano na wiele kolizji w postaci głazów narzutowych, co przynosiło wiele problemów realizacyjnych.  

- wysoki poziom wód gruntowych. Na obszarze, na którym została zaprojektowana stacja lustro wody stabilizuje się na głębokości 2,5 metra.

- Głęboko osadzone grunty nieprzepuszczalne, do których należało zagłębić ściany szczelinowe.
W najgłębszych miejscach były one osadzone na głębokości sięgającej 60 m.

 

Działaliśmy na granicy możliwości technologicznych– wyjaśnia Krzysztof Graf

 

Jest to rekord w skali Polski. Trocka jest stacją z najgłębszymi fundamentami jaka istnieje w naszym kraju. Głębokość ścian szczelinowych jakie mieliśmy tutaj do zrealizowania była na granicy możliwości jakie daje technologia kopania chwytakami  linowymi. Sięgały one w przypadku 5 sekcji do 60 metrów głębokości. Nasi koledzy z Francji tego rodzaju fundamenty realizują już za pomocą hydrotrezu. Tory odstawcze okalają płytsze ściany, na co pozwalał układ hydro - geologiczny. Wynika to z faktu, że w miejscach ich realizacji tj. na głębokości od 32 do 54 metrów występują gliny– relacjonuje Graf.

 

Współpraca, a kolizje na placu budowy

 

Ta budowa obfitowała w szereg kolizji. Przede wszystkim związanych z przeprowadzoną na tym terenie infrastrukturą podziemną. Głównie sieciami kanalizacją i ciepłociągiem. Kolejne przeszkody to przede wszystkim trudna geologia. Mnogość głazów narzutowych, które trzeba było usuwać w trakcie realizacji. Ich obecność jest związana z faktem, że jest to teren pradoliny Wisły, duże piękno odcisną na nim również lądolód Skandynawski. W czasie trwania budowy praca ekip instalacyjnej, fundamentowej oraz żelbetowej wzajemnie się przenikały. W pewnym momencie ekipa żelbetowa realizowała już płytę fundamentową, gdy Soletanche realizowała jeszcze ściany szczelinowe. – wspomina Kierownik Projektu. Fazowania prac było konieczne ze względu na termin realizacji budowy. Czas realizacji tak głębokich sekcji jest znaczący. Najgłębsze sekcje były realizowane w czasie – jedna  na dwa  dni robocze. Niemałe znaczenie ma również układ hydro - geologiczny, który nie ułatwiał nam zadania. Cieszę się, że stacja została otwarta i mieszkańcy Targówka mogą w wygodny sposób dostać się do Centrum i na bliską Wolę. Realizacja tego zadania to kolejna cegiełka jaką nasz zespół dołożył wspierając misję Soletanche Polska, jąka jest realizacja projektów, które są ważne dla pokoleń – podsumowuje Krzysztof Graf.

 

 

Czas realizacji zadania:

 

Prace fundamentowe trwały 10 miesięcy

 

Fundamenty w liczbach:

 

Wykonanie obudowy wykopu w technologii ścian szczelinowych w 3 zakresach

- STACJA METRA Wykonano 62 sekcje ścian szczelinowych oraz 24 baret.
Głębokość sekcji sięgnęła 60 m .
Obwód stacji wynosi 420 m.

- TORY ODSTAWCZE Wykonano 94 sekcje ścian szczelinowy oraz 77 baret.
Głębokość sekcji do 43 m.
Obwód torów odstawczych wynosi 620 m.

Model przestrzenny fundamentowania można zobaczyć na poniższym filmie